دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شادی در محیط کار

شادی در محیط کار

شادی در محیط کار

اگر کسب و کارتان خوب پیش می‌رود ولی به دنبال روش‌هایی برای علاقمندتر نمودن کارکنان به فضای کاری نیستید، جای نگرانی وجود دارد. سازمان را به مکانی شاد تبدیل کنید تا کسب و کاری موفق و بادوام بسازید. محیط کاری شاد منجر به جذب افراد خوب شده و این افراد بهترین عملکرد را به نفع شما و سازمانتان ارائه خواهد نمود.

شناختن محیطی شاد رویکردی نیازمند خلاقیت و حضور ذهن است و باید انتظارات و روش‌های خاصی را مدنظر قرار دهید. شادکامی در حد کمال همان حس داشتن زندگی خوشایند است. این احساسات حاصل از دوست داشتن کارتان و احساس خوب در مورد آن است. پایدارترین سطوح شادی و شادکامی در قالب توانایی ادای دین به این دنیا تعریف می‌شوند. برای رسیدن به سازمانی شاد و پایدار روش‌هایی وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

شخصیت‌های شاد را استخدام کنید

استخدام افرادیکه محل کارتان را شادتر می‌کنند نیازمند کمی آمادگی و تفکر است. در حین استخدام به طور طبیعی روی پیشرفت‌های قبلی و تجارب مرتبط فرد متقاضی کار متمرکز می‌شود؛ چون این مسائل برای شرکت شما اهمیت دارند.

گاهی اوقات بهترین فرد روی کاغذ، بدترین فرد در محل کار است. به نشانه‌های محسوس دقت کنید. به حس خودتان در قبال متقاضی توجه کنید. آیا آنها روی نقاط مثبت متمرکز هستند یا منفی؟ آیا لبخند می‌زنند؟ آیا علاقه‌ای به ایجاد و توسعه روابط با شما دارند؟ شخصی که ناراحتی و غم را با خودش به محل کار می‌آورد، بهره وری و انگیزش را نابود خواهد کرد.


ذهنیت جمع گرایی را بر محل کارتان حاکم کنید

کارکنان را تشویق کنید تا به یکدیگر سلام کنند. این کار ساده به نظر می‌رسد ولی روش فوق العاده برای جمع گرایی در محل کار است چون افراد پرمشغله حتی سلام کردن را هم فراموش می‌کنند. سفیرانی را برای این کار در تمامای سطوح شرکت انتخاب کنید. به افراد نشان دهید که خودشان می‌توانند تمام فضای کاری را تغییر داده و محل کار را به مکانی بسیار بهتر تبدیل کنند.


گاهی اوقات از روال کاری خارج شوید

هنگامیکه سرمان شلوغ است روی تصویر کلی متمرکز نمی‌شویم. در نتیجه به فکر رویدادهای سرگرم کننده و شادتر شدن محل کارمان هم نیستیم. با افراد به گونه‌ای خوب و سرگرم کننده رفتار کنید. یک روز را در پارک تفریحی یا به تماشای فیلم به صرف پفیلا و شکلات یا ماساژ بگذرانید. هر کاری که فکر می‌کنید دیگران را شادتر می‌کند، در حقشان انجام دهید تا بدانند که به شادی آنها فکر می‌کنید.


اهمیت دادن به دیگران را نشان دهید

آیا در مورد اثر هاتورن (Hawthorn effect) چیزی شنیده‌اید؟ طبق این اثر هنگامیکه کارکنان حس کنند که به کارشان در محل کار توجه می‌شود، بهره وری آن‌ها هم افزایش می‌یابد. پرسیدن حال کارکنان و صرف وقت اندک برای آشنایی با زندگی آنها کارکنان را خشنود می‌کند. فقط یادتان باشد که بگویید« حالت چطور است؟» نیازی به ساعت‌ها وقت برای گفتگو در مورد زندگی شخصی آنها ندارید.


تاحدی تفکر خودخواهانه را تشویق کنید

بخشی از شاد بودن در محل کار، تشویق افراد در جهت داشتن اهداف شغلی شخصی است. هنگامیکه افراد در جهت هدفی خاص کار می‌کنند دیگر سیاست‌ها و تنش‌های روزمره کاری، اهمیت زیادی پیدا نمی‌کند. هر چالش روزمره اگر مسیری برای رسیدن به هدف شخصی لحاظ شود، قابل تحمل تر می‌شود. افراد می‌توانند خودشان را از شغلشان تفکیک نموده و در حین تمرکز روی اهداف شخصی، غرق در منفی گرایی نسبت به کار نمی‌شوند.


روی مقوله‌های مثبت متمرکز شوید

محیط‌های کاری زیادی غرق در منفی گرایی هستند. آن‌ها به فعالیت ناکارآمد می‌پردازند. باید این روند را تغییر داد و روی جنبه‌های مثبت متمرکز شد. بررسی مقوله‌های مثبت به معنای نادیده گرفتن مقوله‌های نیازمند تقویت نیست. اگر به دنبال بدی بروید، همه چیز غمناک خواهد شد. مثل کارمندی که به جای کمک و همدلی کردن با همکارانی که از پروژه عقب هستند، به دنبال روش‌هایی برای کارشکنی بیشتر و کاهش منابع مورد نیاز آنها است.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟


در کنار همکاران به جامعه و دنیا، ادای دین کنید

کاری برای ادای دین به جامعه یا دنیا انجام دهید. از ابتکارات شرکتی برای ایجاد حسی خوب و متفاوت در میان مردم استفاده کنید. مردم به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟ عقایدشان برای رسیدن به این اهداف را درک کنید.

در محیط کاری اقدامات منطقی و متفکرانه برابر با محیط کاری شاد است. تبدیل محل کارتان به یک مکان شاد نیازمند صرف زمان است. افراد شاد را استخدام کنید. روی مقوله‌های منفی متمرکز نشوید و کاری انجام دهید ولی به تدریج، محل کارتان را به مکانی شادتر تبدیل خواهد کرد و عملکرد افراد هم بهتر خواهد شد.


مداخلات مثبت گرا در محیط کار

تکنیک اوقات نوآوری

شرکت کنندگان با این تکنیک به بارش مغزی در مورد پروژه می‌پردازند. این مداخله، حس استقلال و خودمختاری به کارکنان بخشیده و می‌دانند که در حال سرمایه گذاری روی کاری هستند که به انجامش عشق می‌ورزند.


مداخله‌های قدرشناسی

مداخله‌های قدرشناسی در هر نوعی بخش ضروری از مداخلات مثبت گرا در سازمان هستند. آنها به تنهایی یا در ترکیب با سایر مداخلات به کار می‌روند و به دنبال ارتقای حس رضایت از خود و لذت در میان کارکنان هستند.

برخی از مداخله‌های قدرشناسی شامل موارد زیر هستند:

·       یادداشت قدرشناسی

·       جلسه قدرشناسی کارکنان از یکدیگر

·       ارسال یادداشت‌های قدرشناسی

·       تمرین قدردانی از خود (Self- gratitule)

·       مدیتیشن قدرشناسی هدایت شده (Guided gratitude meditation)


مکانسیم های بازخورد

بازخوردها منبع فوق العاده ای برای پیشرفت فردی هستند. کارکنانی که انتقادگری را می‌پذیرند و از آنها برای ایجاد مهارتهای شغلی استفاده می‌کنند، شادتر هستند و از کارشان رضایت بیشتری دارند. روش‌هایی برای به کارگیری مکانیسم‌های بازخورد در محل کار وجود دارند:

·  جلسات سرپایی روزانه که کارکنان و سرپرستان در آن در مورد پیشرفت خودشان صحبت کرده و برنامه‌های روبرو را با هم در میان می‌گذارند.

·       ارزیابی بازخورد و نظرسنجی‌ها که به طور دوره‌ای اجرا می‌شوند.

·  جلسات بازخود فرد به فرد که کارمند و سرپرست در طول آن به راحتی به ابراز عقاید پرداخته و به توافق دو طرفه می‌رسند.


تمرین‌های مدیریت استرس

استرس و فرسودگی، بخش جدایی ناپذیر اغلب حرفه‌ها است. تمرین‌ها و سنجش‌های مدیریت استرس هم روش مطمئنی برای تقویت بهزیستی کلی جسمانی و روانی کارکنان و کارفرمایان هستند. برای مدیریت استرس خودتان در محل کار می‌توانید از کاربرگی حاوی قسمت‌های زیر استفاده کنید:

گام اول: شناسایی استرس

گام دوم: شناسایی عامل ایجاد استرس

گام سوم: شناسایی منابع و نیازهای لازم برای رفع استرس

گام چهارم: شناسایی راهبردهای مدیریت استرس (شامل راهبرهای آرام سازی کوتاه مدت، راهبردهای حل مسأله، راهبردهای شناختی مثل بازسازی طرز تفکر)


مدیریت خود و آگاهی هیجانی

این تمرین مجموعه‌ای از اطلاعات مفید در مورد سلامت روانی کارکنان و شادکامی در محیط کار است. کارکنان با این تمرین به آگاهی بیشتری نسبت به خودشان می‌رسند و عوامل ایجاد تنش در محیط کار را شناسایی می‌کنند. بنابراین می‌توانند عواطف منفی خودشان را تغییر داده و شادکامی در محیط کار را تقویت کنند. بخشی از این تمرین در قالب خودآگاهی همدلانه در مقاله همدلی سایت ایران مدیر مطرح شده است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده