خرید از سراسر دنیا


» شادی و شادکامی

شادی و شادکامی

شادی و شادکامی

ﺷﺎدی (happy) یکی از نیازهای اﻧﺴﺎن و لازمه‌ زﻧﺪگی سعادتمندانه اﺳﺖ. واژه‌ شادﻛﺎمی (happiness) هم در ﺑﺮ ﮔﻴﺮﻧﺪه ﭼﻨﺪ ﻣﻔﻬﻮم ذﻫنی ﻣﺜﻞ ﺷﺎدﻣﺎنی، ﺧﺸﻨﻮدی، ﻟﺬت و خوشایندی است. انسان‌ها از دير باز به طرق مختلفی شادي و احساسات مثبت خود را بروز می‌دادند. به اعتقاد ارسطو شادی حتی می‌تواند بيماريهای لاعلاج را درمان كند. شادی و شادكامی از جمله متغيرهای مهم و تأثیر گذار در طول زندگی آدمی هستند. شادی به نوعی معنای زندگی يا از معنا دهندگان به آن است. شادکامی حتی مهم‌ترین جز كيفيت زندگی و بالاتر از سلامتی، ثروت يا فعاليت جنسي درجه بندی می‌شود.

تفكر شاد زيستن همواره ذهن ما را به خود مشغول کرده به طوریکه همواره به دنبال يافتن راهكارهايی براي بهتر زيستن و كسب لذت از زندگی هستیم. همه انسانها فارغ از دین و ملیتشان همواره خواهان جایگاهی بهتر در زندگی و حرکت به سمت شادی هستند.

تعریف شادی و شادکامی

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

آخرین بار کی به خودتان گفتید که:«می‌خواهم فقط شادی کنم؟»

آخرین بار کی به دیگران گفتید:« می‌خواهم فقط شادی کنی؟»

آیا تا به حال به معنای شادکامی فکر کرده‌اید؟ اگر مفهوم شادی و شادکامی را در زندگی خودتان نشناسید چگونه می‌توانید برای رسیدن به آن تلاش کنید؟

تمایز آشکاری بین دو واژه شادکامی و شادی لحاظ نشده است. در مطالعات داخلی و خارجی این دو مفهوم را مشابه تعریف کرده‌اند؛ اما از نظر واژه شناسی در تبیین تفاوت این دو مفهوم، شادکامی را از عوامل مهم موفقیت انسان دانسته‌اند که پایدار است و پیامد منفی ندارد. در شادکامی، شادی و لذت آنی هم وجود دارد، اما هر شادی را نمی‌توان تأمین کننده شادکامی دانست؛ چرا که بعضی شادی‌ها آثار و پیامد‌های منفی به دنبال دارند. بر مبنای این تعریف، شادی احساس لذت و خوشی آنی است که می‌تواند مثبت یا منفی لحاظ شود، اما شادکامی همواره مثبت است و هیچ پیامد منفی به دنبال ندارد. در واقع شادکامی اسم حاصل از صفت شادی و در فرهنگ لغت به معنای کامروایی و کامیابی است. از این جهت شادکامی را می‌توان به حالت شاد بودن با پیامد مثبت تعبیر کرد.


ویژگیهای شخصیتی و هویتی افراد شاد

افراد شاد، عزت نفس و احترام به خود بالایی داشته و خودشان را دوست دارند. آن‌ها با جملاتی نظیر «من از با خود بودن لذت می‌برم» و «من ایده‌های خوبی دارم» کاملاً موافق هستند. آن‌ها به اخلاقیات توجه زیادی دارند و عقلانی رفتار می‌کنند.

آن‌ها حس کنترل شخصی بیشتری دارند. در انجام امور به جای نقاط ضعف، درماندگی و ناتوانی به توانمندی‌های خودشان فکر می‌کنند از این رو به خوبی با استرس مواجه شده و با آن مقابله می‌کنند.

افراد شاد، خوش بین هستند. آن‌ها با این جملات موافق هستند که «وقتی با کار جدیدی روبرو شوم، انتظار موفقیت دارم». این افراد از افراد بدبین، موفق‌تر، سالم‌تر و شادتر هستند.

افراد شاد، برونگرا هستند و در ارتباط و همکاری با دیگران توانمند هستند. آن‌ها چه در تنهایی یا در حضور دیگران، احساس شادی می‌کنند و از زندگی با خود و دیگران، زندگی در مناطق مختلف شهری یا روستایی یا کار در مشاغل گوناگون فردی و اجتماعی به یک اندازه لذت می‌برند.

کارهای ساده‌ای که روزی شادتر را برایتان به ارمغان می‌آورد

1.نوشیدن آب: افرادیکه بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب می‌نوشند، در طول روز از سطح انرژی بالاتر و هیجانهای مثبت بیشتری در مقایسه با سایر افراد برخوردار هستند.

2.ورزش کردن: ورزش منظم علاوه بر بهبود بهزیستی جسمانی شما باعث تقویت بهزیستی روانی شما هم می‌شود. 20 دقیقه پیاده روی در هفته اثرات فوق العاده ای دارد. بیشتر از 70 درصد افرادیکه این کار را انجام داده‌اند حس شادی بیشتری را در مقایسه با افرادیکه داروهای ضدافسردگی را مصرف می‌کردند، گزارش نموده‌اند.

3.یادگیری: یادگیری مطلبی جدید در طول روز به شادکامی کلی شما در زندگی کمک می‌کند. طبق یافته‌های پژوهشی، یادگیری مطالب جدید، حس شادکامی و عزت نفس در بزرگسالان را تقویت می‌کند.

4.یاد دادن: یاد دادن موفق یک مطلب به دیگران باعث تقویت اعتماد به نفس و شادکامی در بزرگسالان می‌شود.

5.از رسانه اجتماعی فاصله بگیرید. طبق مطالعات انجام شده، رهایی از رسانه‌های اجتماعی منجر به افزایش شادی و کاهش افسردگی می‌شود. در این بین می‌توانید گوشه دنجی برای خودتان پیدا کرده و با ذهن آگاهی به آرام سازی خودتان بپردازید. با این کار ساعت درونی خودتان را به روز رسانی کرده و بعد دوباره به آشوب دنیای بیرون باز می‌گردید..


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده